Загадковий тризуб на п’єдесталі пам’ятника засновнику міста Львова
Для львів’ян цей, хоч і новий, зате вже відомий пам’ятник вже став місцем зустрічі: “Зустрінемся біля коня”, або ж, “біля коня того, що з яйцями” — бо справді, вся увага простих людей прикута до тої частини тіла коня, де вилиті його статеві органи, а особливо коли дивитись знизу, з землі, проте сам п’єдестал, на якому стоїть “кінь” оздоблений не менш цікавими символами, та й взагалі, перше що спонукає до роздумів, – це нестандартний тризуб. Такого герба ви не побачите, мабуть ніде. Він суперечить загальоприйнятому зразку на державному рівні. Навряд чи це похибка, адже майстри, що виконували цей проект у 2001 році, — скульптори Василь Ярич та Роман Романович, архітектор Ярема Чурилик, — пройшли відбір Всеукраїнського конкурсу, у якому взяло участь чимало митців.
Чому “король” Данило сидить на коні без корони, яка, разом з дивним тризубом, прикріплена до постаменту під копитами?
В сучасній інтерпретації, прийнятий офіційно, на державному рівні, варіант тризуба, іноді розшифровується українцями, як слово “В О Л Я”, та так було не завжди.
Хоча тризуб, досі не досліджний доcтеменно, з погляду символізму, однією з найцікавіших робіт на цю тему є, безумовно, праця О. Пастернака «Пояснення тризуба, герба Великого Київського Князя Володимира Святого», видана в Ужгороді 1934 року. Структурно вона складається з чотирьох частин, в яких автор розглядає як загальні питання, пов’ язані із геральдикою, так і питання походження знаку, як його називає О. Пастернак, «Київського тризуба».
“Внутрішній переплет ядра, — пише він, — та остриці (зуби) київського тризуба є змінними, інші в кожнім взірці і становлять особисто пануючий клич поодиноких осіб княжого роду. Особи київського княжого роду означували в тризубі свій особистий пануючий клич, який складається з кількох слів, зложених буквами (монограмою) та геральдичними знаками (образками)». Саме виявлення в тризубах зображених на монетах часів Київської Русі закодованих у складні монограми частин написів «Володимир на столі», або «Володимир на столі а се его сребро», вважається багатьма авторами головним і оригінальним відкриттям у дослідженні О. Пастернака. Нагадаємо, що набагато раніше за нього у 1889 р. київські дослідники К.В. Балсуневський і М. Л. Чернєв у своїй роботі «Замітка про загадкову фігуру на монетах Великого Князівства Київського» можливо першими запропонували побачити у київському тризубі монограму із закодованого слова «BAΣIΛEYΣ». Пастернак вважає, що «Великий Київський Князь Володимир Святий послугувався буквами або монограмою для означення в тризубі свого особисто-пануючого кличу». Пояснює він це тим, що «тоді багато князів залишило свої образкові герби, а послугувалися буквами … Очевидно, що князь Володимир не хотів зостатися позаду інших князів, але і не хотів розійтись зі своїм гербом родового кличу в рамках зовнішньої ознаки тризуба, тобто в рамках родового кличу означував буквами свій особисто пануючий клич таким способом, що внутрішній переплет ядра та остриці (зуби) тризуба складав із букв напису свого особисто-пануючого кличу в монограму так, щоб тризуб не вратив зовнішньої ознаки родового кличу, а внутрішній переплет ядра тризуба становив монограму особисто-пануючого кличу».
Пастернак виділяє у київських монетах такі ознаки: тризуб та напис літерами «Володимир на столе а се его сребро». «В часі походження київських монет, — продовжує він, — держави не були імперіями, а тільки столами (тронами), тобто в тих часах не означувано ані держав, ані країв, що входили в ті держави, тільки означався пануючий княжий рід та його стіл (трон), і ці ознаки мають тодішні монети, а саме: зовнішня незмінна ознака тризуба – це є геральдичний символ або геральдичний клич пануючого роду. Внутрішній змінний переплет і остриці (стовпи або зуби) тризуба є деколи геральдичне особисте ім’ я, а деколи особисто-пануючий клич. Напис буквами – це клич особисто пануючого князя «Владимирь на столъ а се его сребро»
Отже, якщо за княжих часів, тризуб — був монограмою імені князя, або ж його династій, на думку спадає лише спроба прослідкувати родовід Рюриковичів.
А звідси вже шукати щось про батька Данила Галицького, Романа Мстиславовича, адже він, намагаючись подолати роздрібненість Київської Русі, саме й ініціював зміни порядку престолонаслідування на основі європейського принципу майорату.
Цілком ймовірно, що в тризубі закодоване ім’я Данила й ознака приналежності до династії Романовичів, бо по суті з часів роздрібненості Київської Русі, та з утворенням Галицько-Волинського князівства, Романом, разом з тим утворилась й нова династія “коронованих” князів.
Сам Роман Мстиславович підтримував тісні зв’язки з бенедиктинцями монастиря св. Петра в Ерфурті, а 1204 року Папа Римський Інокентій ІІІ вислав до Великого князя Київського Романа посольство й запропонував надати йому королівську корону та титул Короля Русі, від якої він відмовився, що наче калькує історію із нашим засновником Львова, його сином, Данилом.
Далі буде…
автор: Остап ХМАРНИЙ
Джерела:
- https://svit.in.ua/kny/tryzub.pdf
- https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D0%BD_%D0%9C%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D1%87
- https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D1%80%D0%B8%D0%B7%D1%83%D0%B1#/media/File:Ruriks_crests1.png
- https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D1%80%D0%B8%D0%B7%D1%83%D0%B1#/media/File:Ruriks_crests1.png
- http://eduknigi.com/istor_view.php?id=93
- http://photo-lviv.in.ua/pam-yatnyk-danylu-halytskomu-abo-monument-do-dnya-narodzhennya/
Попався мені на очі оцей “тризуб” з ногою що виростає збоку від основи середнього зубця.шановні мистці дали я Ви на обман відвертого блюзнірства. На що подібний середній зубець? Придивіться до його основи і форми. Медику мабуть скоріше зрозуміло ніж мисцям. Для них скажу, уявно домалюйте ногу ще справого боку, так як із лівого і все Вам стане ясно. Висловлюю щире співчуття славній громаді Львова. Як ви це тільки терпите?