Волинські вежі
На думку професора Санкт-Петербурзького державного університету, Олександра Майорова, відповіді можна знайти у назвах міст, збудованих Данилом: Данилів, Стовп’є і Угровськ. Біля Угровська знайдені залишки Данилового монастиря з кам’яною вежею ХІІІ ст. Про цей монастир згадує Папа Римський Іннокентій IV у листі до Мейнського єпископа 1247 року. Він пише, що до нього в Ліон (там у ті часи була резиденція Папи) прибув посол з Данилового монастиря – «абат» Григорій і вів переговори від імені князя Данила. Залишки аналогічної башти є і в Стовп’є.

Оборонна башта (мур.), с.П’ятничани,https://uk.wikipedia.org/wiki/Файл:Фото_на_стінах_вежі.jpg
Професор звертає увагу на волинські вежі – це ще одна наукова загадка. У ХІХ ст. вважалося, що вони є залишками оборонних укріплень старих дерев’яних фортець, але сучасні дослідження спростовують цю гіпотезу.
Подібних веж, окрім Волині (найбільше їх знаходять навколо Холму), на території Давньої Русі немає. Схожі вежі зустрічаються в Сирії, Грузії, колишній Візантії (навіть на території Константинополя).

Alfred, Lord Tennyson wrote an 1841 poem “St Simeon Stylites”, illustrated here by W. E. F. Britten.
“Симеон Стовпник”
Професор Майоров висуває теорію, яку одразу ж підхоплює весь науковий естеблішмент, себто такі вежі зустрічаються тільки там де поширена релігійна практика стовпництва – публічної християнської аскези, і зводить дивні на той час імена для князів Київської Русі до того, що їхня матір, Євросинія, мала візантійське походження.
Однак, конкретних веж які мають пряме відношення до стовпництва насправді немає. Є хіба-що деякі вежі, які інтерпретуються сучасними дослідниками як прототипи стовпницьких веж. Наприклад ця споруда в Йорданії.

This tower in Um er-Rasas, Jordan, has been interpreted as a stylite column.
Тим більше, якщо справа стосується таких великих веж як, наприклад Кам’янецька вежа, чи славнозвісна унікальна вежа збудована за часів Данила у Стовп’є.

Tower, Kamyanets, Belarus

Вежа у Столп’є.1909 (“назовні вежа має 4 кути, а всередині кругла”)
Натомість, подібні вежі в Ірані, так звані радкан ( «rhad» перекладається як «червона змія», «kan / can» – «змія»), були давніми астрономічними спорудами, на кшталт Стоунхенджу.

radkan tomb – Kordkouy, Golestan
Фінікійці, присвячували подібні споруди своїм богам води і дощу . Тисячі подібних веж, побудованих, як мінімум, в 2000 році до н. е., розкидані по Сардинії, на північ від фінікійського міста Карфаген.

Амріт. Давні фінікійські вежі у Сирії

Амріт. Давні фінікійські вежі у Сирії
В Ірландії налічується понад 65 круглих веж, багато – вище 30 метрів. Вчені стверджують, що їх вік – більше 1000 років. Однак, як і більшість християнських споруд, вони в основному будувалися на територіях давніх сакральних місць, і деякі з них були перероблені під церкви. Харгрейв Дженнінгс, автор книги «Поклоніння зміям», порівнює круглі вежі з обеліском, давнім стовпом, спрямованим до небес.

Clonmacnoise Round Tower, Co. Offaly, Ireland
Філіп Гардінер у своїх “Воротах в інші світи” зазначає, що такі вежі призначались для спостереження неспроста: в стародавніх шумерських і семітських назвах Зміїного культу — «Хранителі» (дослівно — спостерігачі).
Остап Хмарний
Джерела:
“Ворота в другие миры” Гардинер Филип
Попередні частини дослідження: