Король Данило Галицький?

Коронація Галицько-Волинського князя Данила Романовича папою Римським — міфічна подія, яка дотепер викликає бурхливі дискусії серед істориків. Ця суперечлива тема затьмарює й те, що прізвисько “Галицький” від назви міста столиці його володінь — Галич, з якого чомусь саме він свого часу переніс столицю в, своє, новостворене, місто Холм.

Отже, словосполучення Король Галицький аж ніяк не стосується його власного родового імені. Король Данило Галицький — це збірний легендарний образ. Справжнє ж ім’я славнозвісного покровителя Галичини — Данило Романович, так як він вважається сином великого князя Романа Мстиславича.

Як відомо, батько Данила, засновник Галицько-Волинського князівства з династії Рюриковичів, намагаючись подолати роздрібненість Київської Русі, саме й ініціював зміни порядку престолонаслідування на основі європейського принципу майорату. Після цього він начебто став називатися вперше — самодержцем всієї Русі.

Вдова Романа, княгиня Анна з синами переїхала з Галича до Володимира на Волині, де був похований її чоловік. 1206 року вона з Васильком вирушила до Кракова, а Данила відіслала до двору угорського короля Андраша ІI, де він провів 6 років. Анна виконувала роль реґента при малолітніх синах до 1215 року.

Здавалося б, з усіх цих трьох назв чи титулів, справжнім у нашій історії залишається лише ім’я Данило, однак, воно викликає навіть ще більше запитань, аніж дає відповідей чи доказів.

Що ж, спочатку давайте спробуємо звернутися до матеріальних свідчень. Цікаво, що жоден князь Давньої Русі не має літопису, названого його іменем.

«Літопис Данила Галицького» становить окремий науковий інтерес. Він написаний цікавою мовою, в ньому немає випадкових статей. Окремі дослідники навіть стверджують, що цей літопис більше схожий на візантійську, ніж на руську історіографію.

Всі попередники князя, рівня його значимості в Київській Русі мали імена слов’янського походження: Володимир, Мстислав, Святослав, Ярослав та ін.

Ім’я ж його батька Роман, є певним рідкісним явищем. Зрештою, серед Рюриковичів, як і в більшості княжих династій, був звичай називати дітей на честь знаних родичів, а також на честь святих, найбільш шанованих у родині. А ім’я Даниїл до князя Данила Галицького траплялося лише у церковних ієрархів. Багато істориків помічають це – але не знаходять тому пояснень.

Хто ще серед Рюриковичів пізніше мав ім’я Данило? Відповідь досить несподівана – лише московські князі, яких називали на честь святого Даниїла Стовпника. У князів Олександра Невського, Івана Калити, Дмитра Донського були сини з ім’ям Данило.

Довідка:

Історично ім’я Данило походить від давньоєврейського імені Даніель – «дан» (суддя) і «ель» (Бог). У Біблії згадується пророк Даниїл у значенні івр. דָּנִיּאֵל, Даніель, «Бог мій суддя». Що цікаво, біблійні історії які стосуються, наприклад, пророка Даниїла або ж саме нащадка плем’я Данового, Самсона, пов’язані із приборканням левів.

Відповідь Даниїла цареві. Картина Брітона Рів’єра. Міський музей м. Манчестер

Первинно Дан (івр. דָּן‎ — суддя) —  згідно з Книгою Буття, один із дванадцяти синів патріарха Якова. Родоначальник ізраїльського покоління Дана. Яків, благословляючи Дана та його коліно, сказав: «Дан буде судити свій народ, як один із Ізраїльських родів.» (Бут. 49:16-17) .

Лукас Кранах Старший. Самсон (з коліна Данового) приборкує лева.

Далі в (Бут. 49:16-17) сказано:

“Нехай буде Дан гадюкою при дорозі, зміюкою на стежці; вона кусає коня в ногу, і падає його вершник навзнак”.

Зрештою, чому саме “як один із Ізраїльських родів”, якщо він вважається родоначальником одного з колін?

В Одкровенні Йоанна при переліку 12-ти колін Ізраїлевих синів, що врятуються в Кінець Світу (Одкр. 7: 5-8), покоління Дана взагалі не згадується. Замість нього у списку з’являється плем’я Леві.

У передсмертному циклі статей “Мойсей і монотеїзм” З. Фрейд пише:

Обкладинка збірника передсмертних статей З. Фрейда на тему : “Мойсей і монотеїзм”. Freud, Sigmund: Der Mann Moses und die monotheistische Religion. Drei Abhandlungen. Amsterdam: A. de Lange 1939, 241 Seiten

Однією з найбільших загадок єврейської передісторії є виникнення Левитів. Їх походження простежується до одного з дванадцяти родів Ізраїлю – роду Левія – але жодне легенда аж ніяк не наважується сказати, де цей рід спочатку жив, або яка частина завойованої землі Ханаана була йому відведена. Вони займали найважливіші пости священнослужителів, але самі священиками не були. Левіт – не обов’язково священик; не є це ім’я і назвою касти. Пояснення пропонує наша гіпотеза про фігуру Мойсея.

Малоймовірно, що такий великий пан, як єгиптянин Мойсей приєднався б до чужого народу наодинці. Він, звичайно ж, повинен був взяти з собою і свою свиту – найближчих прихильників, переписувачів, домашніх слуг. Ось ким спочатку були Левити. Переказ, що стверджує, що Мойсей був Левітом, мабуть, абсолютно спотворює факти: Левітами були ті, хто пішов за Мойсеєм. Цей висновок підтверджується тим, про що я вже згадував в своєму попередньому нарисі – пізніше єгипетські імена зустрічаються лише у левітів”

Крім цього, сучасні вчені вважають, що подібно до того як ім’я патріарха Гада походить від божества Гада, і ім’я патріарха Ашера походить від божества Ассура, так і Дан походить від племінного божества; Згідно з цією думкою (що є в єврейській енциклопедії), ім’я Даніель інтерпретується як «Дан – це Ель», а не в сенсі «Ель мій суддя» або «Бог мені суддя».

Остап Хмарний

Джерела:

https://zbruc.eu/node/6269

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *