Примарний Бертель Торвальдсен — датський скульптор та масон, що залишив свій слід у Львові

Бертель Торвальдсен є одним з найплідніших скульпторів за всю історію мистецтва — чим він зажив собі великої слави на батьківщині, в Данії, де розташований музей з його іменем.

У галереї музею Бертеля Торвальдсена

Будівля одного із найбільших зібрань творів у Копенгагені, збудована на його честь іще за життя, стала і мавзолеєм для майстра.

Деталь: “Ніч” 1815. Бертель Торвальдсен. (1770-1844) https://klassizismus.tumblr.com/post/617222820569743360

Ще у часи розквіту його прижиттєвої слави, критики відзначали, що твори сина ісландського різбяра Готтскалка Торвальдсена нагадують “крижані глиби” та позбавлені чуттєвості, яка, певне, була чужою й самій натурі данського скульптора.

Автопортрет Бертеля Торвальдсена, часів його студентства у Копенгагенській Академії мистецтв.

Митець перш за все відомий своїми міфологічними скульптурами на античну тематику, однак він, як не дивно, захоплювався біблійними та християнськими сюжетами, адже ім’я Бертеля Торвальдсена можна знайти у списку найвидатніших членів
Данського ордену вільних каменярів, що є регулярною масонською
організацією і визнається в такій якості найстарішою в світі масонською
великою ложею — Об’єднаною великою ложею Англії, а також більшістю
світових регулярних великих лож.

Хоча його ідеалізовані портретні бюсти й користувалися великим попитом у всій Європі, релігійні роботи скульптора критикували як надто холодні й бездушні.

Музей Торвальдсена

Пояснення такій відстороненості автора, також може критися в його офіційному віросповіданні, так як Бертель Торвальдсен навіть не удостоївся згадки про себе за виконаним ним надгробком папи Пія VII в соборі Св. Петра в Римі, оскільки був протестантом неіталійського походження.

Ніч і її діти Сон та Смерть, 1794. Картина Асмуса Джейкоба Карстенса – http://www.friendsofart.net/en/art/asmus-jakob-carstens/night-and-her-children-sleep-and-death

Спочатку як художник, навчався в Асмуса Джейкоба Карстенса, обробка класичного античного мистецтва в якого, стала джерелом натхнення для майбутніх скульптур датчанина.

“Три Грації та Купідон” Бертеля Торвальдсена в його музеї.

Згодом скульптор переїхав до Риму, де певне й познайомився вперше з масонством, позаяк, день переїзду і прибуття до Італії, згідно з його біографією, той відзначав як свій день народження, про точну дату якого нібито ніколи не знав.

Karl Begas 001.jpg

Бертель Торвальдсен, портрет Карла Бегаса, бл. 1820 року.

У Римі він мешкав на вулиці Віа Сістіна перед Іспанськими сходами, а свою майстерню мав у стайнях Палаццо Барберіні. Його взяв під своє крило Георг Зоега, тодішній данський археолог і нумізмат, який проживав у місті. Зоега зацікавився тим, що юний Торвальдсен високо цінував антикварне мистецтво.

Як частий гість у будинку Зоеги він зустрів Анну Марію фон Уден, яка працювала в будинку служницею і вийшла заміж за археолога.

Згодом та стала коханкою Торвальдсена і залишила чоловіка в 1803 році. У 1813 році вона народила скульптору дочку Елізу Торвальдсен.

“Ясон” та “Венера” Бертеля Торвальдсена.

Тим не менш, першим успіхом датчанина у Римі стала модель статуї Ясона; яку він закінчив у 1801 р.

Саме її високо оцінив Антоніо Канова, певне найвідоміший представник скульптури у стилі Ампіру, найпопулярніший скульптор у місті, та його наступний наставник, який так само як і Торвальдсен, що відзначався протестантськими релігійними поглядами, якраз був масононом.

“Три Грації” Антоніо Канови https://en.wikipedia.org/wiki/Antonio_Canova#/media/File:Le_tre_Grazie.jpg

Однак, робота продавалася повільно, і коли його стипендія закінчилася, він планував повернення до Данії. У 1803 році, коли той мав виїхати з Риму, скульптор отримав доручення виконати Ясона в мармурі від Томаса Хоупа, багатого англійського мецената. З цього часу успіх Торвальдсена був забезпечений, і він не залишав Італії шістнадцять років.

thaflowstate:“ The Lion of Lucerne is a rock relief in Lucerne Switzerland designed by Bertel Thorvaldsen and executed in 1820-21 by Lukas Ahorn ”

Лев Торвальдсена у Люцерні, Швейцарія, 1820-21, встановлений Лукасом Агорном https://dragon-i-s.tumblr.com/post/632301367862640640/the-lion-of-lucerne-is-a-rock-relief-in-lucerne

Торвальдсен справив чималий вплив на розвиток академічного європейського мистецтва у цілому.

Роботи скульптора зберігаються й в Україні — у Музеї мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків у Києві, у Закарпатському обласному художньому музеї ім. Й. Бокшая в Ужгороді, картинній галереї Житомирського краєзнавчого музею.

Надгробок графині Юзефи Борковської (пом. 1811) у львівському домініканському костелі.

Ампіровий надгробок графині Юзефи Борковської (пом. 1811) у львівському домініканському костелі належить саме його різцю.

Надгробок дітей Понінського, Львівська галерея мистецтв

Надгробок дітей Понінського, виявлений у селі Червоногород на покинутому польському кладовищі, який тепер виставлено у Львівській галереї мистецтв, врятував відомий український мистецтвознавець, та її директор Борис Григорович Возницький.

На початку головної алеї парку імені Івана Франка у Львові також стоїть чавунна ваза зі зображенням знаменитих “Алегорій життя” видатного данського скульптора, взірцем для яких, певне, був барельєф Торвальдсена “Пори кохання”.

 

Ages of Love - Item #507 | Art prints, Artwork, Art

“Віки Кохання” Бертеля Торвальдсена

Дівчинка підліток тримає амурчика, якого випустили на волю; молода дівчина, ставши навколішки, вітає його поцілунком, а жінка, що вже відчувала коханя, поводиться з кумиром досить недбало, тягаючи його за крильця; зрілий чоловік навіть не помічає, що до нього на плечі сів Амур; зате старість, немов отямившись, шкодує та марно простягає руки услід за Еротом, котрий відлітає.

Кубок кохання на алеї парку імені Івана Франка

Остап Хмарний

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *